naar top
Menu
CC De Kollebloem

Expo: Ilse D'Hollander

vrijdag
6 maart
foto: c88576af-8420-4ac3-bc1c-fdc1e0a274ba.jpeg

Wanneer

  • vr 06 maart 2020
    -
    zo 12 juli 2020

Prijs

Gratis (Basistarief: 0,00 €)

Waar

naam
CC Binder
adres
Forum 92870 Puurs (Puurs-Sint-Amands)
Google Maps
Toon op Google Maps

Organisatie

naam
cc Binder Puurs

Contact

Telefoon
03 203 27 05
e-mail
vrijetijdsloket@puursam.be
website
http://www.ccbinder.be
Deel deze pagina
Deze informatie is niet meer actueel!
Het werk van de jonggestorven Belgische schilderes Ilse D'Hollander wordt stilaan wereldwijd ontdekt. In cc Binder kan je haar werken gaan bekijken van 6 maart tot en met 12 juli.

D'Hollander is gekend voor haar gloedvolle landschappen die tegelijk abstract en figuratief zijn.

Het werk van Ilse D'Hollander wordt omschreven als 'spaarzame, stille en subtiele maar evengoed lyrische composities, balancerend tussen abstractie en evocatie van het Vlaamse platteland'.

Wat zou D'Hollander, die zo twijfelde aan haar kunnen, denken van al die aandacht en die lovende woorden? Haar werk werd de voorbije jaren getoond in galeries in Antwerpen en Museum M in Leuven, daarna in Düsseldorf, Berlijn en New York en nu dus ook in Puurs-Sint-Amands. We kunnen het haar helaas niet meer vragen: ze stapte in 1997 uit het leven, op haar 28ste.

D'Hollander werd geboren in Sint-Niklaas in het revoltejaar 1968. D'Hollander volgde les aan de academies van Antwerpen en Gent. Rond 1990 koos ze resoluut voor de schilderkunst. De laatste drie jaar van haar leven legde ze een enorme productiviteit aan de dag. Ze maakte zo'n 500 schilderijen op doek en op papier.

In haar werk op doek uit de periode 1995 tot begin 1997 bereikt D'Hollander haar hoogstpersoonlijke fusie van abstractie en figuratie, hoewel af en toe toch een eenzame skeletachtige boom in een herkenbaar landschap opduikt. In 1994 verhuisde de kunstenares naar de Zwalmstreek. Daar woonde ze erg geïsoleerd, maar haar frequente wandelingen in de natuur gaven haar bijzonder veel inspiratie. Terug in haar atelier schilderde ze de indrukken - een soort 'na-beelden' - die haar wandelingen opriepen. D'Hollander was evenwel niet geïnteresseerd in een nauwkeurige weergave van het landschap.

Anderzijds moet D'Hollander ook gewoonweg van het 'witte doek' in het atelier zijn vertrokken en louter gedacht hebben in verf, vlakken en volume, in stippen en strepen, en in kleur. Daarbij liet ze zich inspireren door het werk van schilders zo divers als Paul Cézanne en Raoul de Keyser.

Wat de onweerstaanbare kracht, charme en sterkte van D'Hollanders oeuvre uitmaakt, is in de eerste plaats haar gedurfd kleurgebruik. Tegelijk zet ze haar werken onder spanning. Door vlakken grof te overschilderen en toch te laten doorschemeren, door verfstreken alle richtingen te laten uitwaaieren of door - helemaal op het laatst - een schuine streep door een compositie te trekken die het geheel dynamiek en energie geeft.

D'Hollander vond in korte tijd haar eigen stem. Ze creëerde een persoonlijke wereld van gloeiende kleuren en driftige verf, maar evengoed borstelde ze een opgedroogd donker pad te midden van mistige blauwe velden, waar de struiken eeuwig verzonken zijn in zwaarmoedige zwartheid. Een virtuoze schilderes, die alleen in haar schilderijen kon wonen.

De expo 'Ilse D'Hollander' loopt tot en met 12 juli in cc Binder, i.s.m. "Courtesy of The Estate of Ilse D'Hollander".

Bron: UiTinVlaanderen.be