Wanneer

  • vr 07 september 2018
    van 20.30u tot 21.30u

Prijs

€ 25,00

Waar

naam
cc Binder - Theaterzaal de Kollebloem
adres
Forum 92870 Puurs
Google Maps
Toon op Google Maps

Organisatie

naam
cc Binder Puurs

Contact

Telefoon
03 890 76 20
e-mail
vrijetijdsloket@puurs.be
website
http://www.ccbinder.be
Deel deze pagina
Deze informatie is niet meer actueel!
A Duet For One. Tien eigenzinnige versies van songs zoals Admiral Freebee die in het voorbije decennium op diverse podia voor het voetlicht bracht. Géén Best Of dus, laat staan een Greatest Hits – daarvan heeft de Admiraal er simpelweg te veel – maar wel een andere, hoogst fascinerende kijk op de vrolijke wanhoop die hij zijn oeuvre mag noemen.

Net als bij de aankomende solo concerten in Antwerpen en Nederland, vindt Tom Van Laere zichzelf daarbij veelal alleen op het podium terug, alwaar hij met doorleefde stem en verbeten akoestisch gitaarspel op zoek gaat naar de definitieve versies van nieuwere en oudere Freebee-classics. Slechts af en toe wordt hij in de rug gesteund door enige sensuele backing vocals of een onheilspellend synthesizerarrangement, en deze sobere, uitgebeende set-up blijkt niet alleen voor de luisteraar maar ook voor Tom Van Laere zelf hypnotiserend te werken. Van het prachtige Buddy via het gloedvolle Oh Darkness tot het in ons collectieve geheugen gegrifde Get Out Of Town: soms is het alsof Van Laere terwijl hij speelt in de spiegel kijkt en diep in zijn eigen ogen eindelijk vindt wat hij altijd al met deze liedjes wilde vertellen; als in een duet dat hij met zichzelf zingt. Op die momenten neemt de song hem bij de hand, als een kind zijn vader, en lijkt hij in zijn eigen muziek te verdwijnen. Zo onthult hij in deze intense live versies – inclusief een bloedstollende cover van Dylans Man In The Long Black Coat – een glimp van zijn mysterie terwijl hij het tegelijk vergroot; niet iedereen kan het. Maar er mag ook gelachen worden. Al in opener Admiral for President is het gniffelen geblazen om Van Laere in the era of Trump te horen zingen: 'This land is condemned, we need the Admiral for President.' Wat ooit jeugdige branie leek, blijkt nu simpelweg de keiharde waarheid te zijn, folks.

Zo grasduint A Duet For One op intrigerende wijze door the ever present, zonder ooit nostalgisch te worden. Integendeel, hier en daar openen zich nieuwe wegen. Dixit de Admiraal: 'Want ik vind mezelf eigenlijk nog altijd veelbelovend.' Geen wonder dat ondertussen, te Admiral Freebee HQ, verrassend nieuw materiaal vorm krijgt in het hoofd van een man wiens doel is: disturbing the comforted and comforting the disturbed, zoals de ondertitel van de nakende najaarsconcerten luidt. Oftewel: het bieden van troost, passie en verlangen aan u, het weledele publiek, én aan zichzelf.

 

Om 21.30u zet singer-songwriter Nelly Ann met Americana en country uit Antwerpen de avond verder in DEKOL!

 
We hadden onlangs Tom Van Laere oftewel Admiral Freebee aan de lijn. We mochten hem meteen enkele vragen stellen.

Hoe lang treed je nu al op?

Exact weet ik dat niet, want voordien heb ik nog lang in cafés gespeeld. Dus ik weet niet hoe lang ik al op de planken sta. Maar ja, ik ben pas op mijn 18de beginnen gitaarspelen. En dan ben ik op 22 of 23 beginnen optreden. Dus da's toch al wel lang hé (lacht).

Wat wil je de concertgangers meegeven tijdens een optreden?

Goh, ik geloof niet in beslissen wat een publiek moet voelen. Soms zie je een zanger die wilt dat een publiek een bepaald iets voelt. Ik wil zelfs niet zeggen dat ik iets zou moeten voelen, dus ik laat dat gewoon gebeuren. Niets hoeft. Maar als ze hun werk en hun problemen vergeten is het voor mij al goed.

Waarin verschilt zo'n akoestisch concert ten opzichte van een elektrisch?

Denk wel dat dit een ander publiek aantrekt. Vroeger was mijn publiek meer rock, maar nu is het meer groove. Solo is het ook iets meer singer-songwriting. Solo vertel ik er ook meer tussen. Met de volledige band gaat het zo wat meer vooruit.

Een setlist samengesteld krijgen, hoe doe je dat?

Soms is dat wel moeilijk, want ik heb zeven cd's uit. Er zijn veel nummers die ik graag speel, er zijn nummers dat het publiek verwacht. Dus ik verander dat heel vaak. Wanneer ik solo speel, dan weet ik het zelfs niet op voorhand. Dan schrijf ik een blad met alle nummers op waar ik zin in heb en degene die ik zeker moet spelen. En ik zie wel gewoon wat er gebeurt.

Het meest legendarische concert tot nu toe?

Da's heel moeilijk. Misschien het voorprogramma van Niel Young in de Ahoy in Rotterdam. Daar hebben we wel heel goed gespeeld. 

Mocht je nu geen muzikant zijn geworden, wat dan wel? Ik weet dat je ooit een tenniscarrière hebt geambieerd.

Ja zeker tennis. Ik tennis nog altijd heel veel. Ik doe ook wat tenniscoaching. Dat is ook iets dat ik echt heel graag doe. Er is ook niet zoveel verschil tussen tennissen en optreden. Dat is allemaal heel mentaal.

Is er een muzikant waar je graag eens mee wil samenwerken?

Melanie De Biasio. Een plaat maken of zo. Met Tim Vanhamel ben ik nu zowat bezig, dus dat zal er ook nog wel eens van komen. Dat is een droom die momenteel aan het uitkomen is.

Mocht je de mogelijkheid hebben om met 5 andere mensen aan tafel te zitten, dood of levend, wie zou je uitnodigen?

Jonas Van Meerssen, da's een schilder. Melanie De Biasio, Giacometti, beeldhouwer,

John Fante, schrijver en Bob Dylan.

Het beste optreden dat je zelf al hebt bijgewoond?

Miles Davis in de Koningin Elisabethzaal, toen was ik nog jong. 

Waarom was dat zo goed?

Dat was heel magisch. Miles Davis speelt geen noot teveel. Dat was gewoon magisch, ik kan het niet uitleggen, dat is een gevoel.

Wie zijn uw grote voorbeelden in de muziekgeschiedenis?

Chet Baker, Miles Davis, Bob Dylan, Leonard Cohen, Jimi Hendrix.

Zit Neil Young daar ook bij?

Ja, mijn stem lijkt daar misschien wel op, maar dan toch eerder Bob Dylan.

Je treedt op tijdens het openingsweekend van ons cc. Wat zou je willen zeggen tegen de mensen?

Kom naar het nieuwe cc want mijn optreden zal ineens het beste zijn dat er ooit zal gegeven worden (lacht).